Di sini mungkin berakhir

24 Januari 2017:
Saya melangkah masuk ke wad 5D buat kali ketujuh. Resah hati saya buang di koridor wad. Kemesraan petugas wad 5D jelas seperti anak-anak menyambut kepulangan ayah!

Saya bergurau dengan petugas di kaunter jangan tempatkan saya di katil nombor ×€. Dia orang ketawa kerana faham maksud saya kerana malam Jumaat lepas ada seorang lelaki india telah meninggal pada jam 1 pagi.





Proses biasa dilakukan oleh petugas wad. Saya ditempatkan di katil 18 sebelah tingkap. Menarik pemandangan menghala ke Taman Midah.

Doktor memberitahu kuman masih ada namun mereka menunggu pakar kuman untuk redakan keadaan ini.

25 Januari: Jam 8.40 pagi kumpulan doktor pakar yang diketuai oleh Prof Preveen melawat ke katil saya. Saya diberitahu pagi esok akan dimasukkan Antibiotik sebelum pembedahan dilakukan.

26 Januari 1.30 pagi saya terjaga dari tidur. Syukur Allah memberi masa untuk bermunajat hingga jam 3....Jam 2 says sudah mulai berpuasa.


Jam 4.30 nurse membuat pemeriksaan pagi. Tiada demam. Tekanan darah normal. Gula 7.1, mungkin sebelum itu saya makan biskut...

Jam 5 pagi nurse mamasukkan antibiotik sekitar 200ml. Masalah aliran kurang baik mungkin cecairnya pekat.

Jam 11 pagi nama saya dipanggil untuk ke bilik bedah. 11.30 saya dibawa masuk ke Bilik Bedah 1 oleh dua orang doktor bius seorang Melayu seorang India.

Ketika itu mereka berbual tentang proses Viva. Mereka sebenarnya doktor yang sedang menyambung pengajian master di Fakulti Perubatan UKM. Mereka tidak tahu saya warga UKM yang faham intipati perbualan itu.

Sesampai dalam bilik bedah saya dipindahkan ke katil terakhir dengan peralatan pembedahan. Doktor India meletakkan corong Oksigen ke mulut dan hidung saya. Doktor wanita memasang alat tekanan darah. Doktor Rizal memberitahu proses menidurkan saya. Jika jarum yang ada tidak berfungsi untuk nyenyakkan saya beliau akan memindahkan ke tempat baru. Cemas juga saya.

Akhirnya saya tidak sedar.....Sesedar saya telah berada di bilik pemantauan. Saya nampak petugas bilik bedah dalam samar-samar.

Seorang petugas bertanya ada rasa muntah ke. Saya geleng kepala. Kemudian dia berkata kepada rakannya tekanan darah sudah turun sedikit berbanding sebelum 190!

Setelah stabil saya dibawa balik ke Wad 5D. Keadaan sejuk di bilik bedah hilang. Suhu di luar suam.

Petang sekumpulan doktor datang ke katil 18. Katanya batu karang sudah habis dikeluarkan. Kata doktor tiub kat saluran kencing dah boleh dikeluarkan. Esok balik (27 Januari).

Saya berbincang dengan nurse agar tiub itu dicabut keesokkan hari sebab saya kuatir pening nak masuk bilik air. Nurse bersetuju.

Malam saya tidur nyenyak dan bersolat dalam keadaan berbaring.....

Hari ini 30 Januari: Sudah empat hari saya tidak menyambung penulisan ini. FB dan Twitter saya menyepi.

Empat hari penuh dengan kelesuan paling tinggi. Pagi 27 Jan saya demam....37 +++ (tak ingat). Surat untuk keluar wad doktor dah siapkan. Ketika Suraya rakan sepejabat datang belum terasa demam.

Petang selepas balik bersolat Jumaat di Surau HCTM, saya merayu kepada doktor Iraq yang belajar di sini. Dia nak juga saya balik.

Pengalaman Julai 2016 mengajar saya jangan balik. Ketika sdra Firdaus dan ustaz Khairil Pegawai Hal Ehwal Islam HCTM datang ziarah dan kumpulan doktor pakar masuk melawat saya buat rayuan. Saya dibenarkan tinggal lagi di wad.

Selepas Maqrib badan saya menggigil. Suhu badan tinggi. Nurse minta saya mandi. Jangan pakai jeket. Jangan pakai stokin. Malam itu saya diberikan Prasetamol. Tidurlah saya dalam keadaan tidak selesa. Sakit saya tanggung sendirian.......

28 Januari: keadaan suhu badan semakin tinggi. Pernah mencecah 39.6. Sekitar jam 12 tengahmalam ketika saya hendak ke bilik air kelihatan di sebuah katil bernombor %€£ (rahsia) keluarga pesakit sedang mengelilinginya. Sedang nazak.

Selepas bersolat Isyak saya pergi ke katil itu dan meminta izin membacakan Yasin. Keadaan pesakit itu dalam sakaratul maut. Seperti orang lain yang pernah saya bantu pemergian mereka, saya berdoa agar dipermudahkan pemergiaan Ahmad Suhaimi. Saya tidur kembali setelah melakukan solat Tahajjut, Taubat, Hajat dan Witir. Maklumlah saya masih lemah.

Jam 5 pagi nurse memberitahu pesakit itu telah meninggal dunia. Arwah mengidap barah prosted.

Hari ini Sdra Ramli dan Kamarul bersama-sama isteri datang menziarah saya.







29 Januari: Oleh kerana saya demam doktor memindahkan saya ke katil 13.  Doktor pakar kuman datang membuat pemeriksaan. Tak lama selepas itu nurse memulakan suntikkan antibioatik lebih kurang 200ml.

Cuti panjang kerana Tahun Baru Cina membolehkan isteri dan puteri bongsu datang menziarahi saya. Si bongsu pula demam dah tiga tak dapat jumpa saya. Mujur kerinduan dapat diselesaikan dengan sidang video.

30 Januari: Hari ini ketika pemeriksaan pagi oleh nurse, demam saya menurun.

Menurut Dr Suren yang melakukan lawatan pagi memberitahu keadaan darah saya ada kuman. Sel darah putih tinggi.

Sekitar jam 9.29 pagi saya pindahkan ke katil 17. Ini kerana demam saya berkurangan.

31 Januari: Hari ini doktor memberitahu mereka perlu habiskan antibiotik untuk dua hari lagi. Saya mungkin discas hari Khamis.

Syukur hari ini ramai pelawat ziarah saya. Pagi Dato Othman dan Haji Zul. Tengahari Ikhwan dan Khidir. Kemudian Datin Norizan bersama Anne, Juli, Fairuz, Miza, En Radzuan. Terhibur sedikit dengan kehadiran mereka. Seperti biasa isteri dan along datang.

1 Februari: Alhamdulillah hari ini doktor membenarkan saya keluar wad. Pemantauan dengan menyuntik antibiotik berakhir. Seksa juga kesan antibiotiknya. Perut terasa senak. Doktor menyuruh saya minum air banyak.

Insyaallah catatan pengalaman masuk wad dengan pembedahan buang batu karang tamat untuk setakat ini. Ini kali ketujuh saya masuk wad. Saya berhenti menulis catatan ini.

Pesan saya kepada diri sendiri dan anda, bersabarlah ketika sakit. Ini ujian untuk kita. Terima kasih kepada petugas wad 5D. Bilik bedah HCTM. Anda yang sudi ziarah saya. Keluarga yang sabar dengan dugaan Allah ini. Allah menyayangi kita.


Diantara rakan-rakan yang sempat menziarahi saya. Terim kasih semua









Azmi kawan dari Jabatan Penerangan Malaysia

Lembaga Pengarah UNIKEB



Presiden Alumni IKBS















Pegawai PKK

Pengarah PKK (kanan sekali) dan rakan sepejabat

Dua rakan satu taman perumahan







































Sila klik dan baca tip penjagaan Buah Pinggang

Sebahagian Jururawat Wad 5D HCTM

Tanggal 3 Februari 2017 | 10.00 malam.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Pembedahan kecil

Ku merasai derita tanpa suara

Wad 5D: Dari katil 17 ke katil 22 di Hospital Canselor Tuanku Muhkriz