Wad 5D: Dari katil 17 ke katil 22 di Hospital Canselor Tuanku Muhkriz

13 Jul- Jam 10 pagi saya dibawa masuk ke bilik pembedahan. Kali ini saya tenang keranalah kali kedua mengalami suasana begini.

Di dalam bilik bedah saya menguasai keadaan sambil mata dapat melihat suasananya. Walaupun pernah melohat bilik bedah sebelum ini namun kali ini saya dibawa masuk kerana hendak dibedah.

Melihat kenderaan ini  masuk ke wad itu menandakan saat
saya akan dibawa ke bilik bedah
Hari ini saya menyambut hari raya kelapan dalam bilik bedah dengan baju bedah. Oleh kerana saya baru habis puasa enam semalam, hari ini saya menyambut raya puasa enam dalam bilik bedah

Kali ini ini ketika saya dibedah hanya isteri dan tiga orang puteri diluar bilik bedah. Jika tahun lepas kakak dan abang ipar serta anak saudara menunggu dengan debaran.


Jam 1 petang saya  selamat menjalani pembedahan sekitar tiga jam. Perancangan doktor pakar untuk membuat dengan menebuk belakang agar dapat mengeluarkan batu karang yang masih berbaki.

Doktor pakar pada awalnya akan membuat pembedahan tebuk belakang seperti tahun lepas. Namun selepas melihat CT Scan doktor membuat keputusan membuat pembedahan dan membawa masuk tiub ke saluran buah pinggang.

Keluarga saya yang sentiasa memberi sokongan. Tiada
dalam gambar Nur Amirah.


Sejam sebelum saya dibawa ke bilik bedah, doktor Tan datang ke katil saya dan memberitahu setelah berbincang dengan kumpulan pakar, mereka membuat keputusan akan membuat pembedahan dengan kaedah memasuki tiub menerusi saluran urin ke pundi kencing ke saluran buah pinggang.

Haji Khalil sahabat lama ketika sama-sama
bertugas sebelum beliau bersara.


Datuk Prof Ir Dr Othman Karim (tengah)
dan Ustaz Khairil Khuzairi yang sempat ziarah saya.

Y


14 Jul- Saya telah dibenarkan balik ke rumah
15 Jul- Saya demam sebelah pagi. Makan ubat reda. Dalam 5 jam tu terasa balik. Menggigil
16 Jul- Saya masih demam cuba bertahan dengan ubat. Tapi gagal.
17 Jul-  Setelah bertahan hingga hari Ahad saya tewas. Pergi ke Jabatan Kecematan HCTM-PPUKM. Selepas pemeriksaan rapi oleh doktor bermula jam 4 petang, jam 10 malam saya diminta masuk ke wad 5D di katil 22 untuk rawatan susulan. Minggu lepas pada 11 hingga 14 Julai di katil 17.
Sepanjang malam saya dipantau rapi oleh doktor dan jururawat sehingga pagi.
18 Jul- Masih di wad dengan pemantauan pasukan perubatan. Kesan surgery masih terasa.
19 Jul- Deman semakin reda. Tiub air pada tangan dicabut hari ini.
20 Jul- Tiub pada saluran urin dikeluarkan hari ini.
21 Jul- Doktor pakar berkata saya akan balik esok.
22 Jul- Ketika lawatan pasukan Dr Preven membuat keputusan ubat antibiotik perlu dihabiskan dan saya akan keluar wad esok.
23 Jul- Saya keluar dari wad 5D sekitar jam 12.30 tengahari.

Syukur Alhamdulillah.


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Pembedahan kecil

Ku merasai derita tanpa suara